Ofte stillede spørgsmål



Efter du har søgt ind

Hvor og hvornår får jeg svar?
  • Hvis du er blevet optaget på EK, får du svar i Ansøgerportalen den 16. December.
Hvilke frister skal jeg være opmærksom på?
  • Du skal uploade alle relevante dokumenter til din ansøgning senest 24. november kl. 12.00.

  • Hvis du først afslutter din adgangsgivende uddannelse efter den 24. november, skal du uploade eksamensbevis senest 21. januar kl. 12.00. Dette er også fristen for eksamensbeviser fra suppleringskurser.  

  • Derfor er fristerne vigtige: Hvis du ikke uploader dokumenterne til tiden, risikerer du, at få afslag på din ansøgning. Det er derfor en god idé at uploade alt, så snart du har det klar.

Hvad kan jeg sende med i min ansøgning?
 
  • Når du søger ind på vinteroptaget, kan du sende dokumentation for erfaring og aktiviteter, der kan styrke din ansøgning. Det kan f.eks. være:

    • Erhvervserfaring (inkl. værnepligt og barsel)

    • Ophold i udlandet

    • Frivilligt arbejde

    • Tidligere uddannelse

    • Højskoleophold

    Til dokumentation af erhvervserfaring kan du bruge vores arbejdsgivererklæring.

    Vær opmærksom på:

    • Du skal indsende den korrekte dokumentation – ellers kan vi ikke tage det med i vurderingen.

    • Du kan finde de præcise kriterier for vinteroptaget i Ansøgningsguiden eller under ”Ansøgning og optagelse” → ”Hvordan søger jeg ind til vinter?” på den enkelte uddannelsesside.

Hvorfor er jeg blevet rykket for dokumentation i Ansøgerportalen?
  • Du er blevet rykket, fordi vi mangler dokumentation for at kunne behandle din ansøgning.
  • I rykkeren står der, præcis hvilken dokumentation vi mangler, og hvilken frist du har for at indsende den.

  • Hvis du er i tvivl: kontakt os hurtigst muligt og senest inden fristen, så vi kan hjælpe dig med at afklare, hvad du skal indsende.


    Overholder du ikke fristen, risikerer du at få afslag på din ansøgning, fordi vi ikke kan behandle den uden den nødvendige dokumentation.

 

Hvordan uploader jeg yderligere dokumentation til min ansøgning?
  • Du kan uploade dokumentation via ”Upload supplerende dokumenter ” i Ansøgerportalen eller via hjemmesiden.
Hvordan kan jeg ændre mine prioriteter?
  • Hvis du vil ændre dine prioriteter, skal du kontakte os senest d. 24. november kl.12. via optag@ek.dk.
  • Bemærk at uddannelserne ikke står i prioriteret rækkefølge i Ansøgerportalen.

 

Hvor kan jeg se datoen for studiestart?
  • Når datoen er fastlagt, fremgår det af de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Hvis du bliver tilbudt optagelse, vil det fremgå af optagelsesbrevet.
Hvad betyder det for mig at Cphbusiness og KEA er fusioneret?
  • Cphbusiness og KEA blev lagt sammen til én institution den 1. juli 2025 og hedder nu Erhvervsakademi København. Det har ingen betydning for din ansøgning og optagelsesproces.


Du er ikke blevet optaget

Jeg har fået afslag - hvorfor?
  • Hvis du har fået afslag på din ansøgning, fremgår begrundelsen af brevet. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til dit afslag.
Hvad er mine muligheder?
  • Hvis vi efter ansøgningsfristen den 24. november kl. 12 vælger at forlænge fristen på nogen af vores uddannelser, vil det fremgå af hjemmesiden her, hvor der også står, hvordan du kan søge dem. 
  • Hvis vi efter den 16. december kl 12, stadig har ledige pladser, vil de blive offentliggjort på vores hjemmeside her, hvor der også står, hvordan du kan søge dem. 
     
  • Du kan søge ind på sommeroptaget til alle erhvervsakademiuddannelser og 3 1/2-årige professionsbacheloruddannelser fra den 1. februar via optagelse.dk.


Du er blevet optaget

Skal jeg svare på mit optagelsesbrev?
  • Et optagelsesbrev er et tilbud om optagelse, som du skal takke ja eller nej til ved at trykke på tilbuddet i Ansøgerportalen - du har 5 dage.
Jeg har takket ja, men har fortrudt - hvad skal jeg gøre?
  • Du skal sende en mail til optag@ek.dk og fortælle, at du ikke ønsker pladsen alligevel.
Jeg har ikke fået takket ja til mit tilbud indenfor fristen – hvad skal jeg gøre?
  • Du skal sende en mail til optag@ek.dk, så vil vi undersøge, om der fortsat er plads.
Hvornår får jeg adgang til skema, boglister osv.?
  • Ca. 2 uger før studiestart, får du et velkomstbrev i Ansøgerportalen med login til Moodle. Herinde vil du kunne finde alle relevante oplysninger om din studiestart.
Hvordan søger jeg om SU?
  • Se hvordan du søger om SU i dit optagelsesbrev. 
Jeg kan ikke møde op til studiestarten – hvad skal jeg gøre?
  • De første tre dage af studiet er der mødepligt. Kan du ikke møde op, skal du sende en mail til studie@ek.dk – læs mere i optagelsesbrevet.


Tilbage til forsiden